Knowledge Sharing Meeting, #12 ,Warsztat online
Dnia: 11.06.2021, Godz.: 9:00-13:00, Liczba miejsc: 10

9 krytycznych decyzji w projektach software dla biznesu

Czyli dlaczego kwestie testowania aplikacji są zbyt ważne, aby Biznes zostawiał dostawcy lub swojego IT oraz jaka wiedza nt. testów pomoże Ci uzyskać wartość biznesową w czasie i w budżecie.

Zapisz się na warsztat
9 krytycznych decyzji w projektach software dla biznesu

Warsztat jest dla Ciebie, jeśli odpowiadasz za projekt software i jednocześnie:

W kwestii testowania polegasz wyłącznie na tym co mówi dostawca lub Twoje IT.

W kwestii testowania polegasz wyłącznie na tym co mówi dostawca lub Twoje IT.

 

W sytuacji cięć budżetowych, zbyt lekko zgadzasz się, by objęły one  obszar testów.a

W sytuacji cięć budżetowych, zbyt lekko zgadzasz się, by objęły one obszar testów.

Nie niepokoi Cię, że nikt nie uwzględnił w planie projektu czasu pracowników na testowanie aplikacji.

Nie niepokoi Cię, że nikt nie uwzględnił w planie projektu czasu pracowników na testowanie aplikacji.

Uważasz, że całe to testowanie, to temat wyłącznie dla IT lub dostawcy.

Uważasz, że całe to testowanie, to temat wyłącznie dla IT lub dostawcy.

 

Weź udział w praktycznym warsztacie z cyklu Knowledge Sharing Meeting.

Uczestnicząc w warsztacie:

  • dowiesz się, które decyzje pozornie dotykające spraw technicznych w rzeczywistości odbiją się negatywnie na kosztach i terminie dostarczenia systemu lub aplikacji.
  • poznasz ich konsekwencje oraz sprawdzone scenariusze, których zastosowanie pozwoli uniknąć nieprzyjemnych sytuacji w przyszłości.
  • zrozumiesz zależności pomiędzy symptomami zwiastującymi kłopoty i ich wpływem na jakość budowanego rozwiązania.
  • poza praktyczną wiedzą prowadzących, posłuchasz doświadczeń innych uczestników, zobaczysz jak oni radzili sobie w podobnych sytuacjach.
  • porozmawiasz z nami o tematach tabu w obszarze zapewnienia jakości; wiemy, jaka jest praktyka projektowa; wiemy jak stosować metodyki zwinne i tradycyjne w sytuacjach nietypowych.

 

Uczestnicy warsztatów o nas

DP

Dariusz Pyrzyński

AMS S.A.

Inspirujące były przykłady tego, jak można sobie poradzić z problemami które obserwuję od lat, ale w metodyce zwinnej, którą dopiero wdrażamy w naszej organizacji. Bardzo cenna była również dyskusja i wymiana doświadczeń z innymi managerami. Polecam!

BP

Bartosz Podlaski

Edison Energia S.A.

W warsztatach najbardziej podobały mi się dyskusje na temat omawianych przykładów i wymiana doświadczeń z innymi uczestnikami. Szczególnie interesujące był dla mnie temat związany z testowaniem. Polecam każdemu managerowi, który planuje pracować z użyciem metodyk zwinnych.

Dla kogo

Wszystkich odpowiedzialnych za projekt od strony biznesu, tzn:

  • Product Owner’ów i Project Manager’ów
  • Członków komitetów sterujących
  • Aniołów biznesu, sponsorów projektu
  • Managerów jednostek biznesowych

Korzyści:

Umiejętność wychwycenia symptomów przyszłych kłopotów – uniknięcie typowych błędów na wczesnym etapie projektu

Poznanie sposobów zaradzenia problemom oraz kontekstu ich stosowania

Wzbogacenie warsztatu managerskiego o praktyczną wiedzę do zastosowania w projektach od strony QA

Agenda

1. Sfinansujemy testy z budżetu rezerwy projektowej

Decyzja:
Sfinansujemy testy z budżetu rezerwy projektowej, lub przeznaczymy bardzo symboliczny budżet. Przecież mamy świetny zespół programistyczny to nic się nie stanie.

Skutek:
Zespół testowy skoncentrowany głównie na budżecie, a nie na jakości. Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na biznesowe pytanie w którym miejscu testów jesteśmy.

Symptomy:
Podejście: „Jak to dobrze i optymalnie kosztowo wytestować” zmieniacie na: „Jak to przetestować w ramach zbyt małego budżetu”, czyli np.:

  • Odpuszczacie szczegółowe testowanie funkcjonalności. Nacisk kładziecie tylko na główne ścieżki biznesowe (poziom akceptacyjny). Efekt? Duża ilość błędów przy odbiorze poszczególnych etapów i końcowych testów akceptacyjnych oraz na środowisku produkcyjnym.
  • Bierzecie “taniego testera”, czyli nie mającego doświadczenia. Efekt? Złe podejście do testów, nie wykorzystujecie różnych typów testów, potencjału wsparcia się narzędziami, czy testami automatycznymi.
  • Podejmujecie decyzję o wykonywaniu tylko niezbędnych testów eksploracyjnych. Efekt? Macie problemy z określeniem co zostało wytestowane a także z powtarzalnością regresji czy statusem testów.
  • Nie wykonujecie testów regresji, tylko „przeklikujecie” na koniec pobieżnie czy wszystko działa. Efekt? Duża ilość błędów w miejscach, które były testowane.

Zapisz się na warsztat

2. Zrobimy projekt zwinnie, ale rozliczymy wg. wcześniej określonej stawki (fixed-price)

Decyzja:
Zrobimy projekt zwinnie, ale rozliczymy wg. wcześniej określonej stawki (fixed-price), czyli bez precyzyjnie określonych wymagań oczekujemy, że dostawca dostarczy to co chcemy, mimo, że często sami jeszcze tego nie wiemy. Dodatkowo oczekujemy codziennej kontroli prac.

Skutek:
Duże tarcia w przestrzeni komunikacyjnej między dostawcą i klientem. Znaczne przekroczenie budżetu, całkowity rozjazd harmonogram.

Symptomy:

  • Dostawca przestaje być transparentny (tworzy się alternatywna rzeczywistość z klientem i bez). Product Owner od strony klienta, zaczyna odczuwać izolacje. Zespół niekoniecznie przedstawia mu faktyczny status projektu.
  • Duże straty czasu i budżetu na ustalenia co jest w zakresie, a co nowymi funkcjonalnościami, które z kolei wyceniane są z dużym narzutem.
  • Starty budżetowe skłaniają do podjęcie decyzji o zejściu z jakości. Ograniczana jest ilość testów, historyjki dogadywane przez telefon nie są uaktualniane. Dokumentacja coraz bardziej się rozchodzi z softwarem.
  • Wraz z zejściem z jakości coraz istotniejszy wpływ mają testy UAT klienta, które zabierają mu coraz więcej czasu. To realne straty budżetowe, ale również dezorganizacja pracy w teamie klienta.

Zapisz się na warsztat

3. Nie robimy testów wydajności, bezpieczeństwa i użyteczności, bo są za drogie

Decyzja:
Nie robimy testów wydajności, bezpieczeństwa i użyteczności, bo są za drogie, a my mamy doświadczony zespół, który o to wszystko zadba.

Skutek:
Problemy z wydajnością aplikacji. Czasowa niedostępność w przypadku dużego ruchu np. w trakcie promocji. Narażenie na wycieki danych. Odczuwalny dyskomfort użytkownika przez złą ergonomiczność produktu i ryzyko jego odejścia.

Symptomy:

  • Zespół uważa, że nie będzie problemów z wydajnością aplikacji i zrobi testy na samym końcu
  • Wymagania co do wydajności były nieprecyzyjnie zdefiniowane i niekompletne (np. nie uwzględniały pików związanych ze zwiększonym ruchem podczas kampanii reklamowej).
  • W trakcie testów wychodzą problemy, które wymagają optymalizacji części aplikacji. Rośnie budżet, wydłużają się terminy, pojawia się frustracja.
  • Finalne oczekiwania klienta są rozbieżne z wyprodukowaną aplikacją. Konieczna optymalizacja to dodatkowe koszty i czas oraz utrata przychodów z powodu np. przesunięcia kampanii marketingowej.

Zapisz się na warsztat

4. Nie automatyzujemy testów, bo nie ma na to budżetu

Decyzja:
Nie automatyzujemy testów, bo nie ma na to budżetu,
Skutek:
Wysokie koszty ręcznie wykonywanych testów regresji, a w przypadku ich braku koszty naprawy błędów w obszarach wcześniej testowanych. Z każdą iteracją coraz większy narzut na testy oraz oddalający się skokowo termin dostarczenia oprogramowania.
Symptomy:

  • Zespół uważa, że nie będzie automatyzował testów regresji, bo nie ma na to budżetu.
  • Z każdą kolejną iteracją pojawiają się problemy. Ujawniają się błędy, wcześniej niewidoczne. Decydujecie o ręcznym przechodzeniu testów regresji.
  • Potrzeba przeorganizować bieżące prace, ponieważ testerzy z każdym sprintem potrzebują coraz więcej czasu na regresję.

Zapisz się na warsztat

5. Nie przejmujemy się integracją z innym, będącym w trakcie zmian systemem

Decyzja:
Nie przejmujemy się integracją z innym, będącym w trakcie zmian systemem.

Skutek:
Fala błędów, duże opóźnienia. Problemy z planowaniem prac. Straty finansowe

Symptomy:

  • Na etapie analizy biznesowej pominięto kwestię statusu systemu z którym nasza aplikacja będzie się integrować.
  • Prace rozwojowe są prowadzone, ale przy każdej integracji pojawiają się nowe problemy.
  • Zrozumienie z jakim systemem się integrujemy, idukuje decyzję o włączeniu do bieżących prac informacji o zmianach w tymże systemie.
  • Konsultacje trwają długo i mają negatywny wpływ na budżet, harmonogram i morale zespołu.

Zapisz się na warsztat

6. Product Owner/ Project Manager jest dostępny na maksymalnie 20%

Decyzja:
Product Owner/ Project Manager jest dostępny na maksymalnie 20%.

Skutek:
Złe planowanie prac. Problemy przy priorytetyzacji zadań. Opóźnienia wynikające z przestojów.

Symptomy:

  • Zespół bardzo długo czeka na kluczowe decyzje projektowe.
  • Product Owner nie jest na bieżąco w projekcie i trudno mu kontrolować status prac.
  • Zespół musi podejmować większość decyzji biznesowych co może mieć wpływ na mniejszą efektywność prac.

Zapisz się na warsztat

7. Odkładamy testy UAT na później

Decyzja:
Odkładamy testy UAT na później.

Skutek:
Nagły wysyp dużej ilości błędów, które nie są poprawione na bieżąco oraz rozbieżne poglądy wykonawcy i klienta na wyprodukowany software powodują rozjazd w harmonogramie dostarczania i budżecie.

Symptomy:

  • Klient nie ma czasu na bieżący odbiór prac. Informuje, że będzie akceptował oprogramowanie z “poślizgiem”.
  • Feedback o błędach, brakach czy innych nieprawidłowościach w danej funkcjonalności pojawia się wiele tygodni po jej developmencie.
  • Konieczność cofnięcia się do wcześniejszych tematów psuje plany produkcyjne i zajmuje więcej czasu (wzrost kosztów projektu).

Zapisz się na warsztat

8. Jesteśmy agile, więc żadne zmiany wymagań nie będą problemem

Decyzja:
Jesteśmy agile, więc żadne zmiany wymagań nie będą problemem.

Skutek:
Ciągłe przedłużanie się odbioru.

Symptomy:

  • Zbyt częste zmienianie funkcjonalności wraz z podpiętymi do niej testami z czasem zaczyna być problematyczne dla projektu nie tylko w kontekście wymagań, developmentu, ale również testów.
  • Duże zmiany backlogu sprintu wpływają niekorzystnie na odbiór sprintu, budżet i kontrolę postępu i efektywności prac.

Zapisz się na warsztat

9. Mamy dużo skryptów automatycznych, więc mamy jakość

Decyzja:
Mamy dużo skryptów automatycznych, więc mamy jakość.

Skutek:
Ciągłe przedłużanie się odbioru.

Symptomy:

  • Duża ilość testów, a mimo to błędy cały czas się pojawiają.
  • Pokrycie testami jest skoncentrowane na % od wszystkich funkcjonalności, a nie na kontekście biznesowym funkcjonalności.
  • Raportowanie testów automatycznych nie współgra z testami manualnymi.

Zapisz się na warsztat

Prowadzący

Artur Kret - Szef Zespołu Konsultingu</br>w Altkom Software & Consulting

Artur Kret - Szef Zespołu Konsultingu
w Altkom Software & Consulting

Od ponad 20 lat związany z analizą systemów informatycznych, doradztwem IT dla rynku finansowego i dużych przedsiębiorstw. Jest pasjonatem docierania do kluczowych wymagań i problemów. Specjalizuje się w audytach IT oraz budowie strategii.

Lider zespołów projektowych w kilkunastu dużych projektach (1000+ md). Realizował projekty dla Polkomtel, Credit Agricole Ubezpieczenia, PZU, Aviva, Concordia, AXA Direct, ING, BRE Bank, Randstad, Skanska, Seris Konsalnet.

Adam Krajewski - Solution Manager w Zespole Konsultingu </br>w Altkom Software & Consulting

Adam Krajewski - Solution Manager w Zespole Konsultingu
w Altkom Software & Consulting

Od ponad 15 lat związany z jakością w systemach informatycznych, doradztwem IT dla różnych rynków.
Jest fanem patrzenia jak działa zoptymalizowany proces. Specjalizuje się w audytach QA.

Doświadczony lider zespołów projektowych w kilkunastu dużych projektach (1000+ md). Realizował projekty dla Orlenu, PERN, Orange, ZUS-u, Nest Bank-u, czy Bon Prix.

Zapisz się na warsztat już teraz!

Udział w warsztacie jest bezpłatny i wymaga naszego potwierdzenia.
Zależy nam na tym, aby uczestnicy wynieśli z tego warsztatu maksimum wartości. Zapewni to odpowiedni dobór uczestników.
Wypełnij poniższy formularz. Na podstawie udzielonych informacji zaproponujemy CI udział w tym lub kolejnych terminach.

!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!

Zarejestruj się na webinar:

Wyrażam dobrowolnie zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb procesu realizacji zgłoszenia (pokaż więcej) przez Altkom Experts sp. z o.o. oraz Altkom Software & Consulting sp. z o.o. (ul. Chłodna 51, 00-867 Warszawa), zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych („RODO”). Mam świadomość, iż podanie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale konieczne do obsługi zgłoszenia oraz że posiadam prawo dostępu do treści swoich danych i możliwość ich poprawiania a zgoda może być odwołana w każdym czasie. Kontakt do inspektora ochrony danych osobowych w Altkom: iodo@altkom.pl

Wyrażam dobrowolnie zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowych (pokaż więcej)przez Altkom Experts sp. z o.o. oraz Altkom Software & Consulting sp. z o.o. (ul. Chłodna 51, 00-867 Warszawa)oraz otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną na adres e-mail i numer telefonu podany przeze mnie, zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych („RODO”), oraz Ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Mam świadomość, iż podanie powyższych danych osobowych jest dobrowolne oraz że posiadam prawo dostępu do treści swoich danych i możliwość ich poprawiania a zgoda może być odwołana w każdym czasie. Kontakt do inspektora ochrony danych osobowych w Altkom: iodo@altkom.pl

 

Watch for free

Enter your contact details to receive a link to the recording:

I voluntarily consent to the processing of my personal data for the purposes of the application process (show more) by Altkom Experts sp. z o.o. and Altkom Software & Consulting sp. z o.o. (51 Chłodna Street, 00-867 Warsaw), in accordance with Regulation 2016/679 of the European Parliament and of the Council of 27 April 2016 on the protection of individuals with regard to the processing of personal data and on the free movement of such data ("RoDO"). I am aware that providing the above personal data is voluntary, but necessary to handle the request, and that I have the right to access the content of my data and the possibility of correcting it, and that my consent may be revoked at any time. Please contact the Altkom Data Protection Officer: iodo@altkom.pl.

I voluntarily consent to the processing of my personal data for marketing purposes (show more)by Altkom Experts sp. z o.o. and Altkom Software & Consulting sp. z o.o. (ul. Chłodna 51, 00-867 Warsaw) and receiving commercial information by electronic means to the e-mail address and telephone number provided by me, in accordance with Regulation 2016/679 of the European Parliament and of the Council of 27 April 2016 on the protection of individuals with regard to the processing of personal data and on the free movement of such data ("RODO"), and the Act of 18 July 2002 on the provision of electronic services. I am aware that providing the above personal data is voluntary and that I have the right to access and correct my data and that my consent may be revoked at any time. Please contact the Altkom Data Protection Officer: iodo@altkom.pl.

 

Zarejestruj się na webinar:

Wyrażam dobrowolnie zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb procesu realizacji zgłoszenia (pokaż więcej) przez Altkom Experts sp. z o.o. oraz Altkom Software & Consulting sp. z o.o. (ul. Chłodna 51, 00-867 Warszawa), zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych („RODO”). Mam świadomość, iż podanie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale konieczne do obsługi zgłoszenia oraz że posiadam prawo dostępu do treści swoich danych i możliwość ich poprawiania a zgoda może być odwołana w każdym czasie. Kontakt do inspektora ochrony danych osobowych w Altkom: iodo@altkom.pl

Wyrażam dobrowolnie zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowych (pokaż więcej)przez Altkom Experts sp. z o.o. oraz Altkom Software & Consulting sp. z o.o. (ul. Chłodna 51, 00-867 Warszawa)oraz otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną na adres e-mail i numer telefonu podany przeze mnie, zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych („RODO”), oraz Ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Mam świadomość, iż podanie powyższych danych osobowych jest dobrowolne oraz że posiadam prawo dostępu do treści swoich danych i możliwość ich poprawiania a zgoda może być odwołana w każdym czasie. Kontakt do inspektora ochrony danych osobowych w Altkom: iodo@altkom.pl

 

Zarejestruj się na webinar:

Wyrażam dobrowolnie zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb procesu realizacji zgłoszenia (pokaż więcej) przez Altkom Experts sp. z o.o. oraz Altkom Software & Consulting sp. z o.o. (ul. Chłodna 51, 00-867 Warszawa), zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych („RODO”). Mam świadomość, iż podanie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale konieczne do obsługi zgłoszenia oraz że posiadam prawo dostępu do treści swoich danych i możliwość ich poprawiania a zgoda może być odwołana w każdym czasie. Kontakt do inspektora ochrony danych osobowych w Altkom: iodo@altkom.pl

Wyrażam dobrowolnie zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowych (pokaż więcej)przez Altkom Experts sp. z o.o. oraz Altkom Software & Consulting sp. z o.o. (ul. Chłodna 51, 00-867 Warszawa)oraz otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną na adres e-mail i numer telefonu podany przeze mnie, zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych („RODO”), oraz Ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Mam świadomość, iż podanie powyższych danych osobowych jest dobrowolne oraz że posiadam prawo dostępu do treści swoich danych i możliwość ich poprawiania a zgoda może być odwołana w każdym czasie. Kontakt do inspektora ochrony danych osobowych w Altkom: iodo@altkom.pl

 

Zarejestruj się na webinar:

Wyrażam dobrowolnie zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb procesu realizacji zgłoszenia (pokaż więcej) przez Altkom Experts sp. z o.o. oraz Altkom Software & Consulting sp. z o.o. (ul. Chłodna 51, 00-867 Warszawa), zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych („RODO”). Mam świadomość, iż podanie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale konieczne do obsługi zgłoszenia oraz że posiadam prawo dostępu do treści swoich danych i możliwość ich poprawiania a zgoda może być odwołana w każdym czasie. Kontakt do inspektora ochrony danych osobowych w Altkom: iodo@altkom.pl

Wyrażam dobrowolnie zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowych (pokaż więcej)przez Altkom Experts sp. z o.o. oraz Altkom Software & Consulting sp. z o.o. (ul. Chłodna 51, 00-867 Warszawa)oraz otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną na adres e-mail i numer telefonu podany przeze mnie, zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych („RODO”), oraz Ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Mam świadomość, iż podanie powyższych danych osobowych jest dobrowolne oraz że posiadam prawo dostępu do treści swoich danych i możliwość ich poprawiania a zgoda może być odwołana w każdym czasie. Kontakt do inspektora ochrony danych osobowych w Altkom: iodo@altkom.pl